PEDAGOGISK DOKUMENTASJON, OKTOBER 2012

I oktober har Forut stått i fokus på Odin..

Vi har blitt godt kjent med Lines og hennes familie på Odin denne mnd. Barna har spekulert og undret seg mye over mange av forskjellene mellom Lines og seg selv.."Hvorfor bor ikke Lines sammen med mammaen sin"?( pga at hun ikke greier å forsørge barna sine økonomisk)," tenk at Lines jobber hver dag med å hente vann og i maisåkeren, mens vi er i barnehagen og leker".

"Lines og vennene hennes har nesten ingen leker de..skal de sparke fotball så lager de faktisk fotballen selv" Noen av barna på Odin fikk være med på å lage en fotball slik Lines og vennene gjør. Den ble laget av papir og tau og det var gøy å prøve den ut.

Mange spørsmål dukker opp underveis og det setter ting litt i perspektiv for barna. Det er lærerikt for barna å få et innblikk i en helt annen hverdag, og ikke minst utrolig spennende!

Vi har delt mye i smågrupper hvor vi har hatt fskj aktiviteter: Vi har sett på film, lest historier fra afrika, sunget sanger fra cd, og vi har hatt formingsaktiviteter. Det finnes mange spennende dyr i afrika og vi valgte å se litt nærmere på sjiraffen, krokodillen, slangen og løven.Barna var ivrige, de klippet ut, malte og dekorerte dyrene med fskj stoffbiter. Det hele endte i en jungel som henger ute i garderoben.

På en av filmsnuttene ser vi Lines som er på tur ute ved en strand og der er det mange flotte fisker..Så vi bestemte oss for å lage disse fiskene. Barna klippet ut, malte og fikk bruke glitter på sine fisker. Barna var godt fornøyde med det de hadde laget og de ble så flotte!

Videre har vi fått smake på den maten som Lines spiser hver dag: søtpotet, mais og mango! Søtpoteten var det ikke så mange av Odin barna som likte, men mais og mango syntes de fleste var godt.

4 års gruppa har fått prøvd seg på å bake afrikansk brød. De var så stolte da de kunne servere brødet de hadde bakt til lunsj, og barna syntes dette var kjempegodt. Resten av baksten skulle serveres under forut basaren.

Katteklubben har hatt det travelt siste tiden, mange arbeidsoppgaver tilknyttet forut aksjon for de eldtse barna våre.

De har priset varer som skal selges på basaren, skrevet plakater til basaren, laget smykker og hårpynt som skal selges på basaren og øvd på sangene til konserten.

På dagen da forut basaren skulle være så jobbet katteklubben hardt for å gjøre alt i stand til basar! De gjorde i stand med bord og stoler inne på avdelingen, pyntet med lys og servietter, de gjorde ferdig plakatene som skulle opp på veggene, la ut varer på salgsbordene, hadde generalprøve til konserten og hang opp smykker/hårpynt som de skulle selge. Vi voksne på Odin kan bare si en ting om sammarbeidet til barna denne dagen: fantastisk!! Det var så flott å se hvordan barna sammarbeidet om oppgavene de fikk, det er da vi voksne blir stolte og tenker: litt av en gjeng vi har!

Under selve basaren så gjorde alle barna en kjempeinnsats, de sang og danset så fint under konserten, og noen av sangene var ganske så vanskelige, så barna var kjempeflinke! De solgte både suppe, basarvarer og lodd, og jammen så fikk vi inn 7500 kr! Tusen takk til dere foreldre som støttet basaren, pengene kommer definitivt til nytte for Lines og flere andre i landsbyen.

Ellers på Odin så ser vi at barna har en kjempefin lek om dagen. Det myldrer av barn og leker på Odin, de drar ut og leker i alle kroker og kriker. Leken er fin og barna er flinke til å ordne opp og løse konflikter seg i mellom. De sammarbeider godt og er utrolig flinke til å rydde etter seg.

Vi ser at noen av barna er veldig opptatte av dinosauruser om dagen..En voksen spurte barna om de vet hva de fskj dinosaurusene heter, og det visste Elias..Han ramset opp den ene etter den andre og både barna og den voksne ble imponert! Kanskje dette kan være noe vi kan spinne videre på ...

I november:

Vi fortsetter med turdag, 4 Års klubb/Katteklubb, lesegrupper og musikksamling på Odin. Fram til nå så har vi hatt turdag på tirsdag/torsdag hvor hele gruppa har vært på tur i sammen. Vi vil nå dele gruppa i to, slik at en gruppe går på tur på tirsdag og en gruppe på torsdag.Den gruppa som ikke er på tur vil ha fskj aktiviteter inne, som prosjektarbeid, baking ol.

Fra og med 12. november til og med 14. desember får vi to studenter til oss. De heter Anne -Marthe og Liza, og går 1. klasse deltid på høyskolen i Halden. De skal også ha noe opplegg sammen med barna og er veldig spente og motiverte!

Husk:

• Det er planleggingsdag 13/11( bhg stengt)
  • Julegrantenning 29/11 (nærmere info kommer)

Vi har et bursdagsbarn i November, HURRA for Sarah som fyller 5 år,

4 november!!!